Skip to main content

Lionel Messi resource

Having just watched the best footballer in the world Lionel Messi score two goals against Nigeria, I thought I'd update a resource I made. It's a text with exercise aimed at intermediate level (GCSE or very good Year 9 in England and Wales). Here it is:




Lionel Messi, ou Leo Messi, est un footballeur international argentin qui joue comme attaquant au FC Barcelone. C’est le capitaine de l’équipe internationale argentine. Lionel Andrés Messi est né le 24 juin 1987 à Rosario en Argentine. En 2007, il a obtenu la 3e place au Ballon d'or et la 2e au joueur FIFA de l'année. Depuis il a gagné le ballon d’or quatre années de suite.


Son jeu de rapidité s'inspire de son grand modèle de toujours, l’Argentin Diego Maradona. Messi a commencé sa carrière chez les jeunes de Newell's Old Boys. Il avait 13 ans lorsque sa famille a émigré en Espagne pour fuir la crise économique en Argentine à cette époque-là. 


Les Messi se sont installés à Barcelone, où Leo a été vite invité à faire un essai au Barça. C'est là qu'il a été remarqué par Carles Rexach, responsable du centre de formation. 


Au début, Messi était tellement petit qu'il a été surnommé la Pulga (la puce*).  Il a gardé ce surnom depuis. Pour compenser sa petite taille, Barcelone lui a fait suivre un traitement médical destiné à stimuler ses hormones de croissance**.


Messi a fait ses débuts en Liga fin 2004, mais c'est en 2005 qu'il a été connu par le grand public. Grâce à son premier but, marqué  le 1er mai face à Albacete, il est devenu le plus jeune buteur du club, titre qu'il a cédé*** en 2008 à son coéquipier espagnol Bojan Krkić sur une de ses passes décisives.


A l’âge de 25 and il est devenu le plus jeune joueur à marquer 200 buts dans la ligue espagnole. Pendant la saison 2011-12 il a battu le record du nombre de buts marqués dans une saison (73). En mars 2013 avait marqué des buts dans 19 matchs consécutifs et il est devenu le premier footballeur qui a marqué contre toutes les équipes de la ligue.


En 2012 Barcelone a signé un contrat qui gardera Messi jusqu’en 2018 avec un salaire de base de €16 million. En juin 2014 pendant la Coupe du Monde au Brésil sa page Facebook avait presque 60 millions de likes.



* puce = flea                 ** croissance = growth              *** cédé = handed over




A.  Corrigez ces phrases fausses

1.         Lionel Messi joue pour l’Espagne.
2.         Il joue en défense.
3.         Il est né en Espagne.
4.         En 2007 il a gagné son premier ballon d’Or.
5.         Il a quitté l’Argentine à l’âge de 12 ans.
6.         Sa famille a émigré et s’est installée à Madrid.
7.         Physiquement il est assez grand.
8.         Il a fait son début dans la ligue espagnole en 2005.
9.         Il teint le record pour le plus jeune buteur (goalscorer) du club.
10.       En 2011-12 il a marqué 200 buts.
11.       Il est très pauvre.
12.       Il n’utilise pas les réseaux (networks) sociaux.

B.  Traduisez en anglais les deux premiers paragraphes de l’article

C.  Complétez les phrases suivantes

1.         Messi est _______ en Argentine.
2.         Il est le _________ footballeur à marquer contre toutes les équipes de la ligue.
3.         Il a le surnom « la Pulga » à cause de sa _________.
4.         Il a __________ son premier but en 2005.
5.         Il est le ___________ de son équipe internationale.
6.         Sa famille a quitté l’Argentine à cause de la __________ économique.
7.         Il a ___________ sa carrière à Newell’s Old Boys.


D.  Underline or highlight any words you still do not understand. Find out what they
      mean with a dictionary or ask the teacher.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics