Skip to main content

Le père noël donne un mauvais exemple, paraît-il


Article tiré du Post

Oui, le Père Noël est un très mauvais exemple pour nos enfants...

C'est la conclusion d'un chercheur australien, un certain Nathan Grills, qui a publié les résultats de son analyse il y a trois jours (le jeudi 17 décembre 2009) dans le "British Medical Journal"...

Il reproche au Papa Noël d'inculquer de très mauvaises habitudes pour la santé à nos enfants (et même aux autres!).

Par exemple : le Père Noël, au lieu de se mettre au régime et de faire du sport (de la marche à pied ou du vélo, par exemple), se complait à montrer une obésité flagrante et à se promener mollement en traineau !

Le Dr Grills rappelle la tradition de certains pays de laisser au Père Noël des gâteaux et du brandy, ce qui "est mauvais pour son tour de taille et pour l'obésité parentale". "On devrait plutôt, dit-il, l'encourager à partager avec les rennes les carottes et le céleri qu'on leur laisse" (sic).

Il ajoute que l'image du Père Noël promeut le message qu'obésité est synonyme de bonne humeur et de jovialité... Ce qui n'est pas vraiment le message que les spécialistes de la nutrition veulent faire passer aujourd'hui...

On se rend d'ailleurs compte, même si aucune relation de cause à effet n'est encore réellement établie, que, sur le plan épidémiologique, il y a totale corrélation entre les pays où le taux d'obésité des enfants est élevé et les pays où l'on vénère le Père Noël !

Il note aussi que, sur certaines vieilles cartes de vœux, on voit le Père Noël fumer la pipe, ce qui pourrait laisser croire aux enfants qu'on peut vivre indéfiniment sans risquer de mourir d'un cancer du poumon...

Et, tant qu'à faire, il fait remarquer que ce pauvre vieillard décidément bien irresponsable conduit un traîneau sans jamais boucler la moindre ceinture ou sans mettre de casque, encore un autre mauvais exemple pour notre progéniture...

Bref, pour ce chercheur, il faudrait faire des recherches rigoureuses quant à la mauvaise influence de ce brave Papa Noël sur la santé de nos contemporains, et il conviendrait de proposer une nouvelle image du Père Noël : un homme mince qui fait du sport pour s'entraîner en vue de la dure nuit de Noël qui l'attend une fois par année...

Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

12 principles of second language teaching

This is a short, adapted extract from our book The Language Teacher Toolkit . "We could not possibly recommend a single overall method for second language teaching, but the growing body of research we now have points to certain provisional broad principles which might guide teachers. Canadian professors Patsy Lightbown and Nina Spada (2013), after reviewing a number of studies over the years to see whether it is better to just use meaning-based approaches or to include elements of explicit grammar teaching and practice, conclude: Classroom data from a number of studies offer support for the view that form-focused instruction and corrective feedback provided within the context of communicative and content-based programmes are more effective in promoting second language learning than programmes that are limited to a virtually exclusive emphasis on comprehension. As teachers Gianfranco and I would go along with that general view and would like to suggest our own set of g