Skip to main content

Skolinks








Nicolas Rochas sent me a link to this free service which looks very interesting indeed if you are interested in establishing links with other schools, teachers, classes or students. Your school leadership may be keen if they are interested in the global dimension or world citizenship. At its most basic level it may be an opportunity for pupils to communicate with other young people from a different background. They say:

Skolinks est un portail destiné aux jeunes de 8 à 21 ans et aux enseignants du monde entier qui souhaitent nouer des relations et développer des échanges dans un esprit amical et partenarial.

Skolinks is a project from Skolidarité, a non-profit organisation which supports schooling in the Democratic Republic of Congo. Its stated aims are:

- promouvoir la fraternité et la solidarité entre les jeunes

- lutter contre le racisme et les discriminations- sensibiliser sur les Droits de l'Enfant

It began with correspondence in 1999 between a young French person and young Congolese. In 2009 Skolidarité was formed. Probably best to quote their own words. Given the current state of parts of the world the aims seem particularly relevant.
  • Pour que la jeunesse soit au coeur de la mondialisation !
La mondialisation ne doit pas se résumer aux seuls flux de marchandises et
de capitaux. Les relations humaines et la mobilité des citoyens doivent
être encouragées et facilitées.


En facilitant la rencontre de jeunes d'autres pays et la mise en relation
d'enseignants pour développer des projets pédagogiques, Skolinks permet à
chacun de devenir un citoyen du monde.

  • Pour la découverte et le respect des cultures
La compréhension des cultures, religions, coutumes est essentielle pour construire un monde plus tolérant, encourager le dialogue interculturel et ainsi lutter contre les extrémismes politiques, religieux...  
  • Pour une ouverture sur le monde et une meilleure compréhension de celui-ci
En échangeant avec d'autres jeunes, vous allez découvrir leur quotidien,
les richesses de leur pays mais aussi leurs difficultés. Vous
comprendrez ainsi les enjeux géopolitiques auxquels les nations et les
peuples sont confrontés au XXIème siècle.
  • Pour une plus grande solidarité
Au-delà des échanges que vous pourrez entretenir avec d'autres jeunes, vous
aurez peut-être l'envie d'aller plus loin en menant des projets de
solidarité et verrez ainsi que chacun à son échelle peut agir pour
construire un monde plus équitable.


You need to sign up to look for links with other schools, teachers or students. In the sign-up process you can describe what type of link or project  you may be looking for. This looks well worth exploring if you are interested in a class link or individual links for your students, or maybe even yourself.

Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,